Att teckna en tjänstebil på företaget kan komma med både fördelar och nackdelar beroende på vilken typ av företag det rör sig om, hur mycket kapital som finns att ta av, hur ofta en bil används, samt vilken bilmodell som är intressant. Om ett företag har ett stort kapital och ett stort behov av bil är det absolut förmånligt att teckna en tjänstebil, där man både kan välja att köpa, leasa utan bindningstid eller långtidshyra en tjänstebil i Stockholm.

Något som många däremot inte tänker på är att en tjänstebil även är en extra kostnad för företaget, och trots att det gör att man slipper använda sin privata bil i jobbsammanhang eller ges möjlighet att köra bil överhuvudtaget så krävs det kapital för att finansiera det. i den här texten går vi igenom vad det kostar att teckna en tjänstebil på företaget, som vilka faktorer som påverkar kostnaden!

Kostnad för tjänstebil i företaget

Genom att köpa eller leasa en tjänstebil på företaget får du en chans att dra ner på kostnaderna i och med att det då är företaget som står för utgifterna, och alltså inte du och dina privata pengar. Såklart är det en kostnad även för företaget, men i och med att du får göra vissa avdrag för både drift, underhåll och inköp kan det vara lönsamt att istället dra det på bolaget för att belasta balansräkningen.

Olika bilar, olika kostnader

Beroende på vilken typ av tjänstebil som ni tecknar på företaget kan kostnaden variera, där både bilmodell och beräknat värde är avgörande för den månadskostnad som företaget eller den anställda måste betala för att få bruka bilen. Även teckningsavtalet är avgörande, där ett direktköp, ett leasingavtal eller långtidsuthyrningskontrakt är rätt olika.

Om bilen används mycket är detta däremot något som kan löna sig i längden, där ni både för göra avdrag och slipper använda den privata bilen. Men vad är egentligen kostnaden för att teckna en tjänstebil på företaget?

  • Fordonsskatt

En av de kostnader som måste betalas för tjänstebilen är fordonsskatt, något som även måste betalas för den privata bilen. Denna skatt baseras på bilens vikt, eller bilens koldioxidutsläpp.

  • Driftkostnader

Sen är ju självklart bilens användning en avgörande kostnad, där alltså själva driften ger en viss driftkostnad. Här kan även underhåll, service och reparationer räknas in, samt drivmedel och diverse annat fix.

  • Försäkring

Trots att företaget i sig ofta är ansvarig för att betala både försäkring och diverse underhållskostnader är det ett faktum att tjänstebilen måste ha någon form av försäkring. Trafikförsäkring är ett krav, resterande är upp till bilägaren i fråga. Här är bilens modell, årsmodell, värde och adressering påverkande faktorer.

  • Avgifter för körning

Om du långtidshyr en tjänstebil i Stockholm och ofta kör genom olika vägtullar finns det en stor chans att även du med tjänstebil måste betala diverse tull- och vägavgifter. Detta gäller framförallt om du kör från och till innerstaden med tjänstebilen.

  • Förmånsskatt och arbetsgivaravgifter

Detta är bara något som du behöver bry dig om då tjänstebilen också används privat. Enligt skatteverket får man köra max 100 mil under 10 tillfällen per år för privata sammanhang utan att behöva förmånsbeskatta, men över 100 mil räknas användningen som en förmån med skatteplikt. Tänk på att det här påverkar skattekostnaden för både anställd och arbetsgivare.

  • Parkering

När du kör från och till jobbet och parkerar på andra ställen än möjlig personalparkering, eller om du har en personlig parkeringsplats på jobbet, kommer du också behöva betala parkeringsavgifter. Även detta är en kostnad som tjänstebilen bidrar med.

Leave a Reply