Att ha goda omdömen är första steget till att få fler kunder. En nöjd kund är bästa reklamen. Men man kan även försöka ta det ett steg till och få kunderna att uttrycka sina positiva åsikter i olika recensioner. På så vis kan man i vissa fall skapa sig mycket stora fördelar.
Målaren som blev ”bäst”
Det är extremt många som använder Google för att hitta en lokal målare, elektriker eller annan hantverkare. Detta tack vare att Google presenterar dessa med både namn och nummer via tjänsten Google Maps. Det tar alltså inte många sekunder att söka efter en målare varpå flera företag presenteras.
En målare som är aktiv i Gävle tjänar alltså mycket på att registrera sig för denna gratistjänst och anmäla att man är aktiv just i denna stad. När sedan en sökning sker kan företaget presenteras i denna lista.
Men vilken av de målare som listas av Google ska väljas? Det är här som recensionerna fyller en mycket stor roll. När en sökning gjordes efter ”målare i Gävle” under våren 2019 var det inte en enda av dessa som hade någon recension kopplad till sig. Därmed var det ingen som ”stod ut” från de andra.
Vad skulle hända om en av målarna fick en så nöjd kund att kunden recenserade företaget via Googles recensionstjänst? Helt plötsligt skulle det vara tre målare på en lista varav en hade 4-5 gula stjärnor som därmed visar på ett mycket gott omdöme.
Så länge de övriga inte har någon recension visas inte några stjärnor. Det betyder självklart inte att de är dåliga på något sätt men som konsument väljer man hellre ett recenserat företag med gott betyg än ett företag som inte har något betyg alls.
Det kan till och med vara värt att erbjuda lägre pris eller andra rabatter om kunden är villig att skriva en recension. Visserligen finns flera olika recensionssidor så som just Google, Hitta.se och Trustpilot men i och med att de flesta söker på Google kan det vara extra viktigt att synas just där.
När denna text skrevs var det ingen målare i Gävle som hade recension. Den som först ordnar det kommer ha ett visst försprång mot övriga i marknadsföringen.