Dr Martens och skor har under årens lopp kommit att bli synonymer. Dr Martens är en ärrad veteran på marknaden av skotillverkare och har alltid haft en stark närvaro i Australien, men det du förmodligen inte kände till är att de aldrig tidigare har haft en dedikerad butik i landet. Detta kommer dock förändras vid månadsskiftet, då det ikoniska varumärket som har byggt sin identitet på individualitet och självuttryck i mars månad kommer lansera sin allra första australiensiska butik mitt i centrala Sydney.
Galleria i Sydney börjar sälja Dr Martens skor
Det är gallerian Pitt Street Mall som kommer få ett tillskott i sitt stora utbud av varumärken som är igenkända världen över. Dr Martens kommer i sin butik att tillhandahålla ett brett urval av företagets olika skomodeller. Butiken kommer invigas i stor stil den 1 mars, då de kommer få besök av den australiensiska artisten Maddy young som kommer anpassa kundernas skor direkt på plats. Utbudet kommer inkludera de allra flesta av Dr Martens skor för män, kvinnor och barn som idag finns tillgängliga i Australien. Dessa inkluderar bland annat modellerna Made in England och Originals, samt diverse kollaborationer, Dr Martens-skor för veganer samt kollektioner med tillbehör.
Samma dag kommer även landets onlinebutik lanseras, och på webben kommer australiensarna kunna köpa samma Dr Martens-skor som finns tillgängliga i den fysiska butiken. De allra flesta av de aktuella modellerna finns även att köpa i svenska skobutiker på nätet.
Företagets representant uttalar sig om Dr Martens skor
David Dullens som representerar Dr Martens i Australien har gjort ett uttalande, där han låter meddela att Dr Martens tillverkar skor som har ett distinkt utseende och som har anammats av generationer med rebelliska individer som inte är rädda för att sticka ut från mängden. Dullens menar vidare att företaget har kommit en lång väg, då de har rört sig bort från modesta arbetarkängor till att göra Dr Martens skor till en av de mest kulturellt relevanta varumärkena i vår samtid. Expansionen till den fysiska skomarknaden i Australien menar han gör det möjligt för företaget att fortsätta tala till sina kunder även under de kommande åren.