Optimerade landningssidor är ett relativt nytt begrepp inom SEO. Man har länge enbart pratat om landningssidor men nu nämns istället optimerade landningssidor vilket är en viss skillnad. Det går att arbeta på ett par olika sätt med dessa sidor. Med exempel från städbranschen visas hur landningssidorna fungerar och vad man kan uppnå. Ett städföretag har sitt kontor i Uppsala och erbjuder därmed ett flertal olika städtjänster i denna stad. Samtidigt vill man marknadsföra sig även mot mindre orter i närområdet. Detta så som Storvreta, Enköping och Knivsta. I detta fall kan optimerade landningssidor skapas mot dessa orter. Det skulle därmed kunna se ut på följande sätt: Minstädfirma.se/hemstädning-Enköping. När en privatperson kommer in på dessa optimerade landningssidor kommer de att uppfatta som att städföretaget både finns och är verksam i just Enköping. Man söker ett lokalt städföretag och hittar det – iallafall är det vad man tror. Bokning sker och städningen genomförs sedan.
Är optimerade landningssidor marknadsföring?
Det kan uppfattas som felaktig marknadsföring om ett företag i Uppsala marknadsförs med att de har städtjänster i Enköping. Men man får komma ihåg att städföretag ofta jobbar i ett större område och därmed inte har något emot att åka några mil för att få en kund. För kunden spelar det ju heller ingen roll om företaget kommer från Enköping eller Uppsala. Genom optimerade landningssidor blir det tydligare för kunden att städföretaget utför städtjänster även i Enköping vilket ökar konverteringen, dvs att kunden bokas städningen.
Optimerade landningssidor för tjänster
Det är inte enbart mot städer som optimerade landningssidor används inom städbranschen. Ett annat alternativ är att bygga en webbplats specifikt för enbart en enda tjänst. Utöver hemsidan där samtliga tjänster finns tillgängliga skapas en webbplats där man enbart visar upp en enda tjänst. Det kan exempelvis vara flyttstädning i Uppsala. Genom att bygga en sådan webbplats kan man på ett snabbare och tydligare sätt ta platser på Google. Men även med dessa sidor vinner tydligheten i längden. En person som kommer in på denna sida behöver aldrig tveka på vilken tjänst som erbjuds I detta fall är det enbart flyttstädning i Uppsala – inget mer. Med just denna tydlighet skapas en bättre konvertering.